Bloedstollende finale kleurt kegelavond.

17 maart 2024 20:45

Afgelopen zaterdagavond vond dan ‘eindelijk’ de lang verwachte kegelavond plaats, een aansprekende jubileumactiviteit die al eerder was ingepland, maar door een communicatiefout was er eerder een dubbelboeking en moest dus het NK Kegelen tot nader order worden uitgesteld. Het deelnemersveld was ‘mooi’ divers, jonge, gretige gallepers en medemensen op leeftijd. Er werd gespeeld in duo’s.

We waren te gast in de Gezelligste en Meest Gastvrije Hut in de regio, de Vresselse Hut natuurlijk. Vroeger werd er op zondagavond blijkbaar nog gedanst totdat de Eerste Wereldoorlog uitbrak en toen was iedereen uitgedanst. Maikel Thijssen, de Hut Junior, had een stevig wedstrijdschema in elkaar gezet, dat is hem wel toevertrouwd. Alles netjes uitgeprint. In eerste instantie iedereen op de baan en langzaam maar zeker werd het getalenteerde deelnemersveld uitgedund. Net na het eerste fluitsignaal vond er nog een incident plaats; Piet van de Sande en Frans van der Burgt, twee kanshebbers voor de titel, zaten vast in de file op Zwijnsbergen en arriveerden te laat. Nadat ze het inschrijfgeld hadden voldaan kregen ze te horen dat ze niet meer mee mochten doen. Voordat er één bal was gegooid al gekwalificeerd dus. De wedstrijdleiding was streng maar rechtvaardig. Frans en Piet mochten op een achterafbaantje nog wel wat balletjes gooien. Zij waren echter behoorlijk van slag. Piet dacht dat je de bal door de goot moest gooien en Frans gooide veel kegels om maar wel op de andere baan.
Uiteindelijk waren dik na tienen de finalisten bekend. Ingrid en Jeroen van der Linden streden tegen Gerry en Jacqueline van der Leest om de gouden bokaal. Zij waren soeverein en soepeltjes de finale binnen gestroomd en heel de Hut was vervolgens getuige van een bloedstollende finale tussen beide kemphanen, de spanning was te snijden, reden voor Gerry om naar een mes te vragen. In veel gevallen gingen alle kegels tegen de vlakte maar een klein foutje kan je dan toch fataal worden. Een inschattingsfout, de zenuwen niet meer in de hand, het licht schijnt hinderlijk in je ogen, de hooligans van de tegenpartij zijn te luidruchtig, de ballen worden te glad, de kegels staan te ver weg. Zoiets.
En wie stonden er uiteindelijk op de hoogste trede van het ereschavot? Ingrid en Jeroen van der Linden! Gerry en Jacqueline hadden uitstekend partij gegeven maar moesten genoegen nemen met de zilveren medaille. Wat een ontlading. Het brons ging uiteindelijk naar Gonnie en André van de Sande. Als outsiders een indrukwekkende prestatie, van dit (echt)paar gaan we in de toekomst nog meer horen.
Met veel dank aan de Hut, in het bijzonder aan Maikel. Op de eerste plaats voor de vlekkeloze organisatie maar ook voor het gratis ter beschikking stellen van de banen en de regelmatige rondgang met ovenverse bitterballen en andere in biologische olijfolie gesmoorde lekkernijen . Ook een pluim aan Holl Klompen die de prachtige handmade klompen ter beschikking stelden.
Wat een mooie, gezellige en geslaagde avond. Wè Anders?
Als het allemaal een beetje opschiet dan kunnen we dit seizoen ook nog het NK Bowlen (laten) organiseren. Maikel vertelde ons namelijk in vertrouwen dat de grote zaal binnenkort op de schop gaat; de bar wordt groter, het plafond gaat omhoog en de kegelbaan wordt vervangen door een bowlingbaan. Mensen willen blijkbaar alleen nog maar ballen met gaten. Ingrid, Jeroen, Gerry, Jacqueline, André en Gonnie hoeven vanwege hun prestaties van afgelopen zaterdag geen kwalificatierondes te spelen maar stromen meteen in bij de laatste 116.