Held van de Maand: Mari Rijkers

23 augustus 2018 11:45

De Held van de Maand is een man die al vele jaren is betrokken bij onze vereniging. Als voetballer, maar later ook als vrijwilliger pur sang. Mari Rijkers heeft altijd klaargestaan voor VV Nijnsel en daar mogen we hem natuurlijk heel erg dankbaar voor zijn. We interviewden zijn dochter. Zij weet veel over deze held te vertellen…

‘Ons pap komt uit Schijndel en heeft vroeger bij Schijndel gevoetbald. Toen hij al een paar jaar verkering had met ons mam en een jaar voordat ze trouwden, werd hij in 1965 door Toon Hellings en Sjef Vervoort gevraagd of hij niet bij Nijnsel wilden voetballen. Dat deed hij. Hij trok heel veel op met zijn maatje Martien van Kessel. Hij begon bij het eerste elftal op de Schietbergweg. Ons pap was bloedfanatiek. Het veld was vaak heel nat en ons pap baalde dan flink. Op een keer heeft hij er samen met Martien zand opgegooid zodat de wedstrijd toch door kon gaan. Voor de eerste keer werd hij kampioen in het vierde elftal. Van te voren zei hij “als we kampioen worden ga ik een week feesten.” Nou, dat heeft hij ook een paar dagen gedaan! Daarna is hij gestart bij de veteranen. Daar heeft hij nog tot op latere leeftijd bij gevoetbald. Ieder jaar tijdens Koninginnedag was er de ‘verkleed voetbalwedstrijd’ van de Veteranen tegen de Heikneuters. Ons pap maakte er altijd veel werk van. Hij is zelfs ooit als pater verkleed op een oud brommertje het veld opgereden.”

Enkele mooie weetjes over Mari:
- Van 1971 tot en met 1976 was hij kantinebeheerder en in het seizoen 1980/1981 - na het overlijden van Jo Gevers – heeft hij de vereniging vooruit geholpen, desgevraagd zonder aarzelen.
- De eerste helft van de tachtiger jaren heeft Mari ongeveer 5 jaar lang deel uitgemaakt van het hoofdbestuur.
- Meerdere seizoenen heeft Mari training en begeleiding gegeven aan de B-selectie van de senioren en gedurende vijf seizoenen heeft hij als jeugdtrainer gefungeerd.
- Mari heeft zich bijzonder verdienstelijk gemaakt tijdens de nieuwbouw van de huidige kantine en kleedlokalen. Er werd nooit tevergeefs een beroep op hem gedaan.
- Mari heeft in het veteranenbestuur gezeten als wedstrijdsecretaris. Alles hield hij bij. In welke minuut wie scoorde. Daar zijn nog de statuten van. Ook zorgde hij er iedere week voor dat er genoeg voetballers waren die met de wedstrijd meededen zodat het toch door kon gaan. Hij heeft wat gebeld vroeger.
- Sinds het bereiken van zijn “Vut-gerechtigde” leeftijd maakt hij tot op de dag van vandaag deel uit van de maandagmiddagploeg. Hij zorgt er onder meer altijd voor dat de dug-out spik en span is.
- Mari is uiteraard ook een fanatieke supporter van het eerste tijdens thuiswedstrijden. Daar moest bijna alles voor wijken, want hij moest die wedstijd zien en daarna de nabespreking in de kantine onder het genot van een lekker pilsje.

“Met heel veel plezier gaat ons pap iedere week werken met zijn maatjes van de maandagmiddagploeg. Nog heel fit van lichaam maar helaas minder van geest. Werken kan hij als de beste!”