Deelnemers Visie-avond staan pal voor de club

19 maart 2024 14:00

In kantines van voetbalclubs gaat het vaak over maar één onderwerp, inderdaad. Buitenspel ja of nee, verkeerde ingooi, scheidsrechter liep niet mee, aangeschoten hands en daarna aangeschoten naar huis. Afgelopen maandagavond was echter alles anders in het vertrouwde honk van Nijnsel. Tijdens de ledenvergadering afgelopen december werd de behoefte uitgesproken om een duidelijke toekomstvisie neer te leggen. En nu was het dus zo ver, amper drie maanden later.

Zo’n dertig leden tussen pakweg de 17 en de 80, man en vrouw, bogen zich, na wat 'opwarmvragen', over de toekomst. Hebben we die en zo ja, hoe gaan we daar dan naar toewerken? Een hele kluif want hoever kun je vooruit kijken in deze steeds sneller veranderende maatschappij? Maar je moet wel mee. Je kunt niet in je eentje blijven stilstaan totdat iedereen je voorbij is en je alleen achterblijft, iedereen uit het zicht.
Onder leiding van een professionele begeleider, Arthur Frieser die dagelijks met dit soort bijltjes hakt, ging het gezelschap in groepjes aan de slag en boog zich over een aantal relevante onderwerpen, zoals duurzaamheid, ledenwerving en – behoud, het werven van vrijwilligers, samenwerking zoeken met andere partijen, het beter en meer inzetten van je accommodatie. Elk groepje schoof van tafel naar tafel om ideeën en voorstellen aan de flipovervellen toe te vertrouwen. En zo hing tegen tien uur de achterwand helemaal vol met vellen papier rijkelijk gevuld met hersenspinsels. Wat een mooie oogst! Het leverde van zowel Arthur als voorzitter Doreen de nodige complimenten op voor het gezelschap dat zich serieus over deze onderwerpen had gebogen. Maar daar kan het natuurlijk niet bij blijven.
Het bestuur gaat alle voorstellen en ideeën nog eens tegen het licht houden en per onderwerp een aantal speerpunten eruit lichten. Dat moet dan uiteindelijk leiden tot een toekomstvisie, een document dat met tussentijdse bijsturing een jaar of tien van kracht blijft. Dat is de uitdaging die de ruim vierhonderd leden te wachten staat. De sfeer tijdens en na de bijeenkomst was goed, optimisme en vertrouwen in de toekomst overheerste. En dat is toch de basis, het begin, met zijn allen je schouders eronder willen zetten. Dan ben je al een heel eind op (de goede) weg.