Wilton: Ommekeer

2 mei 2018 14:15

Lambert Verhoeven

Op een dinsdagavond zat ik naar Real Madrid tegen Bayern München te kijken, Champions League. Twee dagen eerder genoot ik van Nijnsel 5 – Boskant 6. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het verschil niet zo heel groot was.
Bayern praat natuurlijk Duits, als je goed luistert wel een soort Boskants dat je ook bij De Vriendschap hoort of achteraan in Kremselen waar binnenkort stromend water wordt aangelegd en over tien jaar glasvezel. Ronaldo deed me denken aan Rick Raaijmakers en Nick van de Pol aan Royston Drenthe, al stond deze laatste niet in de basis. Maikel Thijssen moet er rekening mee houden dat er binnenkort in de wedstrijdverslagen zal staan: ‘De 1-2 was het gevolg van een ‘Ulreichje’ van onze Vresselse keeper.’
Als ik de Duitsers en de Spanjaarden bezig zie in de halve finale, dan denk ik, Feyenoord heeft wel in een hele sterke poule gezeten! Waarom staan hier onze jongens uit Zuid en die van Manchester City niet tegenover elkaar? Vroeger gingen toch vaker de beste ploegen door en niet de rijkste. Ik heb trouwens mijn vakantie naar voren gehaald omdat ik PSV wil zien figureren in de voorrondes van de CL. Daarna waarschijnlijk niet meer. Hoewel…… goed nieuws uit de wereld van het topvoetbal: Osijek uit Kroatië gaat het niet redden, zij staan zeventien punten achter op koploper Dinamo Zagreb, dus PSV zit niet samen met deze sterke formatie in de koker. De twee topwedstrijden tegen 040 hebben blijkbaar destijds toch te veel kruim gekost met als gevolg een kleurloze positie in de middenmoot.
Maar goed, boven deze column staat ‘Ommekeer’. Wat wilde ik daar ook weer mee zeggen? O ja. Na de wedstrijd van Bayern en Real zaten natuurlijk weer de onvermijdelijke analisten in de studio. De uitzending kwam volgens mij vanuit Bejaardencentrum Odendael want opa Hiddink zat aan tafel, samen met brombeer De Boer. Ik heb Veronica gevraagd om zijn teksten voortaan te ondertitelen.
En wat hoor ik? Ik kon mijn oren niet geloven en heb nog een paar keer teruggekeken. Iedereen, maar dan ook iedereen, inclusief het onnozele lachebekje Jan Joost vond het jammer dat de Duitsers waren uitgeschakeld…… Sportvrienden, kun je je het voorstellen? Nederlanders die op tv zeggen, ‘we hadden het die Duitsers echt gegund, ze waren veel beter, hadden een strafschop moeten krijgen, kregen veel meer kansen?’ En dan een paar dagen voor Dodenherdenking! Nee, het was geen satire, ze zaten bijna te janken: ‘Bayern ‘r aus.’ Op vrijdag is het Dodenherdenking. Nou, laat ik dan de uitzondering zijn, de witte raaf, zoals zo vaak, ik ben altijd blij als Duitsers worden uitgeschakeld, maakt mijn dag altijd goed, mijn avondgebed is dan altijd iets langer. Ik heb niets met die voetbalnatie. Altijd zeuren, altijd om kaarten vragen, uit welke taal komt de term ‘Schwalbe’ denk je? Altijd verongelijkt: ‘Scheids!!!’ Luuk de Jong die dit seizoen opnieuw de Zeurbokaal wint zou ook een echte Duitser kunnen zijn. Dat klopt ook wel een heel eind want hij is ergens in Twente geboren, dus niet ver daar vandaan ligt de grens met onze oosterburen.
En omdat ook Wilton wel eens uit zijn rol valt: ik ga nu een mooie cd opzetten van Frans Duits, gewoon uit Etten-Leur.

Bron: VV Nijnsel / TVE Reclame